Nemrég megjelent Fazekas Esztella kolléganőnk tanulmánya a “Geopolitika, pénzügy és gazdaság a felemelkedő Eurázsiában” című tanulmánykötetben.
„Eurázsia napjainkra már egy sokkal mélyebb jelentéstartalommal bír, ugyanis nem csak egy földrajzi egységet vagy történelmi korszakot jelöl. A világ öt legnagyobb gazdasága közül négy hamarosan ezen a kontinensen helyezkedik majd el, és a 21. században nem egy új központ kialakulásának lehetünk szemtanúi, hanem a nyugati és ázsiai pólusok közötti kiegyensúlyozott világ létrejöttét figyelhetjük meg, amely két pólus a hidegháború időszakával ellentétben mélyen integrálódik.”
Fazekas Esztella tanulmányának címe: A JÖVŐ ÚTJÁN – ELEKTROMOBILITÁSI TRENDEK
A tanulmány a 65. oldalon található
Részlet:
„A járműipar kulcsfontosságú ipari ágazat Magyarországon. A világjárvány negatív hatásainak kiküszöbölése érdekében az iparág újbóli fellendülésének támogatása elengedhetetlen az ország teljesítményének növeléséhez.
A javasolt tanulmány a járműiparra összpontosít, annak Covid19 hatásait vizsgálja, valamint a magyar járműipari szereplők alkalmazkodási stratégiáit mutatja be.
A járműiparban technológiaváltás zajlik, egyre nagyobb teret hódítónak az új technológiák, előtérbe kerül az elektromobilitás és az elektromos autók. A tervezett tanulmány ezért vizsgálja az új technológiához kapcsolódó, megoldásra váró problémákat, valamint, hogy a megoldások milyen együttműködések és kompromisszumok árán érhetőek el.
A magyar járműipar szorosan kapcsolódik a német járműiparhoz, az ott zajló változások a járványon túl is hatással lesznek a hazai szereplőkre. A magyarországi gyártók jellemzően a nyugat-európai értékláncokba vannak beépülve, ugyanakkor a technológiaváltás versenyében az elektromobilitás területen nem biztos, hogy Kínával vagy Koreával szemben ők kerülnek ki győztesen. Annak ellenére sem, hogy EU-szinten is várhatóan tovább erősödnek az elektromobilitás irányba mutató trendek.
Az elmúlt évtizedekben Kína is felgyorsította járműipari innovációját, különösen az új energiajárművek területén, és egyértelműen technológiavezető szerepre tör. Ezért kulcsfontosságú, hogy az európai és a magyar járműipar szereplői is lépést tartsanak, új K+F+I irányokkal, bővüljön az európai és magyar járműipar innovációs kapacitása az egyre élesedő versenyben.”