Informatikai oktatásban jól használható, könnyen megtanulható fejlesztőeszköz készül, mely széles körben elterjedve hatékonyan támogathatja a fiatalok számítástechnikai oktatását.
Az eszköz lényege, hogy az informatikai programozáshoz kedvet kapó gyerekek ne csak asztali számítógépre tudjanak programot írni. A kézbe fogható kütyüre írt programmal, nem csupán egy képernyőn megjelenő dallam lejátszására képes alkalmazás valósítható meg, vezérelheti akár egy akvárium fűtését és világítását, vagy távolról kinyitható vele a garázsajtó, bekapcsolható a lakás fűtése, vagy kis robotok is irányíthatók segítségével. Egyszóval a programozás eredménye sokkal jobban kézzel fogható, mint egy asztali gépen futó program esetében.
A készülék játékosan, egyszerű módon programozható, kifejezetten a gyerekek számára fejlesztett Scratch programozási nyelven is elkészíthetők az alkalmazások.
Az eszköz elődjeként a BBC által támogatott Micro:Bit nevű készülék szolgált mintául a fejlesztőknek, melyhez hasonlóan szerettek volna egy magyar nyelven is elérhető, nyílt forráskódú és jobb képességekkel rendelkező eszközt létrehozni.
A Bay Zoltán Kutatóközpont fejlesztése, hogy a korábbi modellekkel ellentétben a BayBit nemcsak a kisebbeknek vagy a kezdőknek hasznos, hanem ahogy halad a tanuló az informatikai ismeretek elsajátításával, úgy az eszköz képességei is egyre jobban kiaknázhatóvá válnak. Éppen ezért az eszköz hardvere elég erős lesz, viszont az ár alacsonyságára igyekeztek fejlesztőink nagy hangsúlyt fektetni, hogy könnyen elérhető legyen, akár az iskolák és a tanulók számára is.
A fejlesztés megvalósítását a Horizont 2020 által támogatott SciShops projekt tette lehetővé.
Műszaki leírás:
A BayBit két fő komponense az egyszerű programozást lehetővé tevő szoftverfejlesző rendszer és egy tenyérnyi méretű hardver eszköz, a programok futtatására. A hardver egy nagy teljesítményű 240MHz-en működő ESP32 mikroprocesszor köré épült, és rendelkezik a legelterjedtebb vezetéknélküli kommunikációs lehetőségekkel, mint amilyen a WiFi és a Bluetooth.
A kártyán számos kiegészítő egység kapott helyet, a felhasználóval történő látványos kapcsolattartásért egy 128×128 pixel méretű, színes LCD kijelző, egy kis méretű négy irányú, nyomógombként is működő botkormány, két nyomógomb, egy színes (RGB) LED és a tetszőleges hangot megszólaltatni képes hangszóró felel. Az LCD kijelzőn opcionálisan érintőfelület is kialakítható. Játékok, robotok vezérlését segítheti a beépített mozgásszenzor, amely egy három tengelyű gyorsulásmérőt és egy szintén három tengelyű mágneses iránytűt tartalmaz. Amennyiben ezek az elemek nem lennének elégségesek egy adott feladathoz, a BayBit rendelkezik egy microBUS kompatibilis illesztőrendszerrel is, melyhez több száz fajta bővítőkártya elérhető például szenzorok, motor vezérlők, kommunikációs csatolók.
A BayBit programozása USB kapcsolaton keresztül lehetséges, többféle programozási nyelven többféle fejlesztőrendszer segítségével. A legkisebbek a Scratch, MakeCode vagy Blocky programozási rendszer segítségével készíthetik el első programjaikat a BayBit használatához. Ezen rendszerek előnye, hogy egyszerűen, játékosan grafikus felületen lehet összeilleszteni az egyes programrészeket, majd a kész programot könnyen le lehet tölteni a hardver eszközre. A Scratch nagyon gyorsan megtanulható, illetve nagyon hamar sikerek, működő programok érhetők el. A továbblépést segíti, hogy a BayBit Python-ban, illetve a legnagyobbak számára C-ben is programozható, amivel már a hardver minden képessége kihasználható, komolyabb feladatok megoldására is felhasználható az eszköz.